24 marca 2014

Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze ziemi, tej ziemi... - Jan Paweł II

Witam Was w ten chłodny wieczór z ciepłego łóżka, gdyż.... znów jestem chora... Nowy rysunek udało mi się skończyć jeszcze wczoraj, bo dziś nie byłabym już w stanie. Gorączka mnie rozłożyła... Mam nadzieję, że Wy emanujecie lepszym zdrowiem. Co dla Was dziś mam? Papieża-Polaka. Niesamowite wyzwanie. W wykonaniu tej pracy niezmiernie pomocna okazała się znaleziona w internecie kolorowanka, dzięki której łatwiej mi było zrobić szkic.














Materiały:
  • pastele olejne firmy Pentel;
  • szara i czerwona kredka;
  • oliwkowy karton formatu A3;
  • chusteczka, szmatka bądź wacik kosmetyczny (do wycierania zabrudzonych pasteli);
  • kawałek czystej kartki (do sprawdzania kolorów);

Krok po kroku:

 
#1 Malowanie zaczęłam bez większego pomysłu. Najpierw poprawiłam linie ołówka beżową/cielistą kredką, a potem jakoś samo poszło. Najważniejszym punktem całej pracy było odwzorowanie podobieństwa twarzy, reszta była dla mnie mniej ważna.








#2 Następnie zrobiłam bazę pod skórę - beżową pastelą. Różowym kolorem zaznaczyłam usta, szarym brwi a brązowym czoło.



 #3 W celu postarzenia skóry i nadania jej ciemniejszego odcienia użyłam ciemnego brązu oraz  "żółtej ochry" - to taki piaskowy kolor. Brązową pastelą wykonałam także zmarszczki. Brąz, którego użyłam na czole rozcierałam beżową i różową pastelą, aż do uzyskania zadowalającego mnie efektu.






#4 Na policzkach, nosie i brodzie dodałam także różu, aby twarz była bardziej realistyczna. Gdzieniegdzie nałożyłam także biel.









#5 Szyja musi być ciemniejsza, z uwagi na to, że pada na nią mniej światła. Jako baza posłużyła mi więc "żółta ochra" wymieszana z ciemnym brązem.








#6 Na zdjęciu obok widać, że do uzyskania odpowiedniego odcienia musiałam także nanieść róż i beż. Szyja już tak bardzo się nie różni, jak w etapie wyżej.








#7 Czas na włosy. Najpierw zrobiłam szarą bazę, co widać na zdjęciu a następnie zabrałam się za robienie poszczególnych włosków białą pastelą.







#8 Włosy z lewej strony robiłam krótkimi prostymi kreskami. Oczywiście początkowo biały kolor nie był tak dobrze widoczny, jednak z każdą kolejną kreską było coraz lepiej. Włosy z prawej strony robiłam krótkimi falowanymi kreskami. Fajny, bardziej realistyczny efekt wychodzi, gdy zaznaczymy włosy poza linią głowy. Wygląda to bardziej naturalnie.






#9 Nakrycie głowy papieża, czyli piuska (mała, okrągła czapeczka) nie stanowiło większego problemu. Wystarczyło ją zamalować na biało, a pod nią zrobić cienką czarną linię. W tym miejscu zapewne zniknie Wam kosmyk włosów, który nachodził na piuskę, ale nie ma czym się martwić. Gdy zaznaczy się czarną linię, a na niej poprowadzi zamalowany kosmyk, wygląda on bardzo efektownie :)



 


#10 Czas na ręce. Zaczęłam od zaznaczenia konturów beżową pastelą. Do początkowego jej wycieniowania posłużył mi ciemny brąz oraz róż.








#11 Dla uzyskania lepszego cieniowania pomogła mi czarna pastela, którą delikatnie, szerszą stroną przejechałam po wierzchu dłoni. W ten sposób uzyskałam nieliczne, delikatne czarne kreseczki, które po roztarciu beżem, różem i żółtą ochrą dały mi efekt taki jak na zdjęciu obok.






#12 Alba, podobnie jak piuska, nie stanowiła problemu. Po zamalowaniu odpowiedniej części szaty białą pastelą, wycieniowałam ją szarą. (Pierwszy raz cieniowałam biel szarością i powiem Wam, że bardzo ładnie to wychodzi i mi się spodobało). Ołówkiem zaznaczyłam wzór na albie, który wykonałam później. Czerwoną pastelą wykonałam "obramówkę" (nie wiem jak to inaczej nazwać) ornatu (wierzchnia szata liturgiczna nakładana przez kapłana do Mszy Świętej). 

 






#13 Do wycieniowania ornatu posłużyła mi "żółta ochra" i brąz. Zaznaczyłam nimi najciemniejsze miejsca szaty.







#14 Resztę szaty zamalowałam delikatnie tym samym kolorem, szerszą stroną laseczki (foto obok). Dzięki temu w krótszym czasie zamalowałam dużą część kartki.











#15 Niestety spod spodu wciąż prześwitywał mi zielony kolor kartki. Zanim podeszłam do powtórnego malowania szaty, poprawiłam cienie brązem. Następnie całość zamalowałam pastelą z napisem "pale brown" (jest to jakaś mieszanka brązu i koloru piaskowego) a także białą. W tym momencie okazało się, że dobór oliwkowego koloru papieru był strzałem w 10!






#16 Stułę pomalowałam na biało i wycieniowałam szarym. Postępowałam tak jak przy malowaniu alby.













#17 Zbliżamy się do końca, więc czas na krzyż. Bazę zrobiłam szarą pastelą. Kształtu jednak nadały dopiero czarne krótkie kreski, dzięki którym wyłoniła się postać Jezusa wiszącego na krzyżu. Dodałam jeszcze parę białych kresek a także w odcieniu "żółtej ochry" (niestety nie ma tego na zdjęciu).






#18 Końcowe poprawki. Pastelą bez czubka, bardzo trudno by mi było zrobić taki wzorek, jak jest widoczny na zdjęciu obok. Posłużyłam się więc najzwyklejszą kredką. Podobnie obrysowałam białą stułę szarą kredką.









 
 


#19 Za papieżem narysowałam także kontury Polski. Moja czerwona pastela była już tak styrana swoim życiem, że do tego etapu się nie nadawała, musiałam otworzyć nowe pastele :P Jej ostrą krawędzią obrysowałam kontury papieża, aby przy malowaniu nie pojawiły mi się jakieś niespodzianki. Tak samo postąpiłam w przypadku białej pasteli.





#20 No i rysunek gotowy ;)

Jak Wam się podoba? Podobny? Jest to moja trzecia praca (pierwsza, druga), przedstawiająca realistyczną osobę i za każdym razem jestem pod wrażeniem tego, co można zrobić za pomocą różnych przyborów. Przy tworzeniu tego rysunku towarzyszyła mi przepiękna pieśń, której mogę słuchać bez końca a i tak za każdym razem się wzruszę i będę ryczeć.

Do następnego :)

2 komentarze:

  1. piękny rysunek,chyba nigdy nie widziałam,żeby ktoś tak świetnie malował(?) pastelą olejną.Podziw dla Ciebie :D ,ucz mnie mistrzu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo się zarumienię xD Cieszę się, że się podoba. Rzadko rysuje "normalnych" ludzi, zazwyczaj kręcę się wokół mangi, więc dla mnie to też nowość ;) Dziękuję za miłe słowa ;)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...