20 września 2013

KOCI ZAWRÓT GŁOWY, czyli jak narysować głowę kota

Cześć, kto lubi koty? Jaaaaa uwielbiam <3 mam bzika na ich punkcie. I ostatnio się zastanawiałam czemu ja właściwie ich jeszcze nie narysowałam? xD No więc narysowałam, pierwsze w swoim życiu koty. Jak to wyszło? Zobaczcie sami. A wy macie jakieś zwierzątka? Poniżej wstawiam zdjęcia swojego kocura, który miał być kotką. Więc z Psoty został Psot :) jak go przyniosłam był taki maleńki, że wchodził mi do buta xD


Uwielbiał siedzieć w moim bucie
Kolega tak podsumował to zdjęcie: "wygląda jak Simba"




No a tak śpi :P
Ze swoją ulubioną zabawką :)

















Budowa
Niełatwo się oprzeć wdziękowi małego kotka, ale zanim mu ulegniecie, zwróćcie uwagę na proporcje, które różnią się od proporcji ciała dorosłego zwierzęcia. Poniżej przedstawiam porównanie budowy ciała małego i dużego kota, które ułatwi wam rozplanowanie rysunku.

 

Mały kot: głowa jest większa i stanowi 1/3 całej wysokości kociaka
Dorosły kot: głowa stanowi 1/4 całej wysokości kota

(Proporcje odnoszą się do kotów w pozycji siedzących)

Główną trudnością w narysowaniu kota to głowa. Dlaczego? W środku kociego pyska skupia się wiele elementów: mały i delikatny nosek na puchatym, dużym pysku opiera się na wysuniętym lecz delikatnym podbródku z delikatnymi wargami. Dodatkowo grzbiet noska rozszerza się w miejscu, w którym dochodzi do oczu. Uff... więcej się chyba tu nie dało wcisnąć xD

Od czego więc zacząć rysowanie? 
Proponuję dwa okręgi: jeden duży (czaszka), drugi mały (pyszczek). Do tego dwa "trójkąciki" o łagodnych bokach na uszy i dwie linie pomocnicze. Pierwsza-pionowa biegnie przez środek dużego okręgu, druga-pozioma nad mniejszym okręgiem, a nawet troszeczkę w środku niego. W pierwszym kroku zaznaczamy także nosek w postaci małego serduszka. Jego dół powinien być narysowany mniej więcej w środku mniejszego kręgu.

OCZY I NOS
Rysując oczy, które są tak charakterystyczne dla kotów, musimy pamiętać o wąskich źrenicach, pogrubionych konturach oczu i uniesieniu ich zewnętrznych kącików do góry. O czym jeszcze musimy wiedzieć? Że źrenica oka kota bardziej jest czuła na światło niż źrenica człowieka. Gdy pada bardzo silne światło, źrenica kota bardzo się zwęża i tworzy wąską szczelinkę (rys. 1). Przy dobrym świetle źrenice mają kształt owalu o zaostrzonych obu końcach (rys. 2). Przy słabym świetle źrenice mają kształt koła zajmując prawie całą powierzchnię oka (rys. 3).

Rys. 1
Rys. 3
Rys. 2



 Zwróćcie uwagę, że oczy w połączeniu z nosem mają kształt liter V. A jak narysować nos? Poniżej szybki kurs rysunku tej części ciała kota :)

 
Rysowanie zaczynamy od odwróconego trójkąta o "łukowatych" ramionach. Następnie rysujemy "zawijasy", które na naszym rysunku będą dziurkami w nosie naszego kocurka. Na górze rysujemy wklęsłą linię, a przy nozdrzach linie opadające w dół. Na koniec rysujemy kreseczkę po środku, wycieramy linie pomocnicze i mamy gotowy nosek (widoczny z przodu oczywiście :P)
 
GŁOWA
Wróćmy zatem do naszego rysunku. Na poziomej linii pomocniczej umieszczamy dolne granice oczu. Przypominam o uniesieniu kącików zewnętrznych do góry i rozszerzeniu grzbietu nosa. Poszerzamy policzki kociaka i rysujemy mu pyszczek.
Gdy uporaliśmy się już z pyszczkiem dodajemy kolejne szczegóły, czyli zaczynamy już powoli kształtować uszy, rysujemy brwi zakończone długimi wibrysami, pogrubiamy "obwódki" oczu, dodajemy pierwsze futerko na policzkach i wąsy, które powinny być dłuższe od wibrysów przy brwiach.

Teraz czas na wytarcie linii pomocniczych i wykonanie ostatnich poprawek. Wyostrzamy więc rysy uszu, rysujemy błysk w oku i malujemy źrenicę, układamy naszemu kotkowi futerko i w razie potrzeby można mu zmniejszyć bródkę.








I ot, nasz kiciuś gotowy. Wystarczy go jeszcze tylko pomalować kredkami albo wycieniować ołówkiem i praca skończona. :)

"ŚPIĄCE OKO"
Poniżej szybki step by step jak narysować kota śpiącego :D Nie ma przecież przyjemniejszego widoku. Co trzeba wiedzieć? Głównie to jak narysować "śpiące" oko. W kilku słowach wygląda ono jak "złamana" i pogrubiona linia. Śpiące oko u kota opada ostro w dół-w kierunku nosa, ale podrywa się do góry-w kierunku ucha.

 

Ogólnie zaczynamy wszystko rysować tak jak poprzednio, czyli od ogółu do szczegółu. Tutaj dodatkowo dochodzą nam jeszcze łapki (najlepiej je narysować na początku w kształcie ziemniaka), ogon i brzuch.









Następnie rysujemy "łokieć", pojedyncze, jeszcze nie pogrubione, linie na oczy i pyszczek.


Uszczegóławiamy uszy, poszerzamy policzki i dodajemy do nich futerko, rysujemy pojedyncze linie na brwi, pogrubiamy "śpiące oko" i rysujemy łapki. Śpiące koty mają to do siebie, że podczas spania łapki zazwyczaj są przy pyszczku. (Mój kot się do nich nie zalicza - śpi na plechach xD )




Wycieramy linie pomocnicze, wyostrzamy uszy, kształtujemy podbródek, dorysowujemy wąsy i wibrysy (właśnie zauważyłam, że trochę z nimi przesadziłam xD ). Na koniec malujemy bądź cieniujemy ołówkiem i kotek jak z obrazka :D

Wybaczcie za jakość zdjęć ale rysowałam wczoraj wieczorem. Przy sztucznym świetle zdjęcia nie wychodzą tak fajnie. Końcowe rysunki są skanowane. 

Na głowie narazie pozostańmy. Wkrótce pojawią się kolejne notki krok po kroku z kotami w roli głównej. A więc miłego rysowania i do następnego :)


4 komentarze:

  1. Oj, ja też kocham koty :D nawet pomimo tego, że dużo większą część mojego serca wypełnia mój pies <3 czarnym kotom wręcz nie potrafię się oprzeć *.* miałam już kilka (niestety szybko wykorzystują limit 9 żyć ;/ ) teraz mam kicię czarną z pięknym białym kołnierzem i skarpetkami :D ma na imię Kira :3
    ślicznie narysowałaś kotki! =^.^= przyznam, że ja nie potrafię takich cudów, zawsze mnie "poniesie" i kot przypomina bohatera anime ewentualnie postać Disneya, bo oczy są nienaturalnie wielkie xD Twoje zdają się aż mruczeć z obrazka! :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do czarnych kotów, mam to samo zdanie są cudowne :D a rysunki? pierwszy raz rysowałam koty, jakoś wyszły i strasznie przypominają mojego Psota xD cieszę się, że do Cb mruczą :*

      Usuń
  2. Cudowne kotki ! Mam jednego w domu i choć nie wygląda jak wyglądać powinien to go kocham, tak samo mam z tymi obrazkami. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Też mam tę książkę :3 (w niej jest pokazane jak rysować te pozy )

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...